Przedmiotowy System Oceniania
Matematyka wokół nas
Przedmiotowy System Oceniania z matematyki jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w Szkole Podstawowej nr 2 w Głuchołazach.
I KONTRAKT MIĘDZY NAUCZYCIELEM I UCZNIEM
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej może go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Każdą pracę klasową, napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawianej.
- Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy prac klasowych).
- Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
- Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczna.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. Mogą wystąpić w sporadycznych uzasadnionych przypadkach.
- Aktywność na lekcji, jednozdaniowe odpowiedzi, rachunek pamięciowy mogą być nagradzane plusem lub minusem. Za 5 znaczków uczeń otrzymuje ocenę równą ilości plusów.
- Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
II POMIAR OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
- prace klasowe,
- sprawdziany (kartkówki)
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- zeszyty ćwiczeń,
- prace długoterminowe (np. sprawdziany na koniec VI klasy)
- inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
- obserwacja ucznia:
- przygotowanie do lekcji,
- aktywność na lekcji,
- praca w grupie.
Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od realizowanego programu nauczania oraz liczby godzin w danej klasie; jest modyfikowana co semestr.
opr. Elwira Sanowska